Sotsiaalsed võrgustikud

Ma pean ennast küll jätkuvalt väga nooreks, ent üks number, mis juba päris suureks on tiksunud, on sotsiaalse kogukonna redditi liikmeksolemise aeg. Juba viis aastat “luurajastaatuses”!… Minu jaoks on reddit üks parimaid sotsiaalvõrgustiku näiteid.

Jah, ka mul on olemas Facebooki konto ja Skype’i kasutaja, teisest küljest pole ma kunagi olnud Orkutis või Rates. Kunagine erineda tahtmine jättis sellevõrra väiksema jälje internetiavarustesse, vähem piinlikkust tekitavat materjali, millest nüüdisaja noored küll kunagi lahti ei saa! Ent uhkelt sõltumatuks ma ka ennast pidada ei saa, seda rohkem tõmbas mind enda poole reddit (ja teeb seda jätkuvalt).

Asi pole isegi mitte karmas, selles redditi kõige tähtsamas valuutas, mille üle kakeldakse ja mille tõttu vana materjali uuestipostitajaid lausa brigaadiga välja hüütakse. Redditi karmahunniku eest ei saa midagi reaalset, aga nagu just ka redditis endas mainiti, kui seal hiljaaegu karma mõttekus teemaks oli: karma suurus näitab, et kirjutajat kuulatakse ja loetakse. Mida enam tahta sellises anonüümses keskkonnas, nagu seda reddit on! Kohas, kus on osadel liikmetel kombeks teha üsnagi ebaviisakaid suurte tähtedega väljakirjutatud kasutajanimesid, selleks et teised kommenteeriksid (nt u/I_RAPE_CATS, muuseas, selle vastandiks tekkis veidi hiljem I_CAPE_RATS); kus on palju kasutajakontosid, mis on mõeldud ainult üheks spetsiifiliseks toiminguks, selleks et teised kommenteeriksid ja üles hääletaksid (u/EulerDiagramOfThat, u/IDontGetIrony, u/CAPS_LOCK_STATUS jnejne); kus keegi mõtleb välja loo oma surmava vähi kohta, selleks et teised kommenteeriksid ja hääletaksid!… Muster on ses tegevuses olemas.

Asi on pigem teiste mõtete ja kommentaaride lugemises. Ükskõik kui naljakas poleks mõni pilt omaette või kui tähtis poleks uudis, ma ikkagi lähen pärast põhiuudise läbilugemist-vaatamist kommentaariumisse, selleks et näha, mida teised sellest arvasid. Mida kauem ma selles keskkonnas olnud olen, seda lihtsam on mul ette aimata, mida teised arvavad ehk mis on kõige suurema karmakoormaga kommentaarid. Aga see ei takista jätkuvalt kommentaare laadimast.

Reddit on mu sotsiaalne võrgustik, millesse ma enda sõnadega palju ei panusta, ent mis mõjutab mind nii heas kui ka halvas mõttes. Nagu ka palju teisigi. Ikka käib kasutajate poolt läbi irooniline lause “You can log out but you can never leave” ja mõte, et väga ei mäletagi aega enne redditit ja ei oskagi endaga midagi pihta hakata, kui see kõikehõlmav leht maas on.

Samas kerkib esile ka see igipõline teema, et rohi oli varem roheline ja redditi postitused targemad/sügavamõttelisemad/vähem lihtsaltseeditavat materjali täis. Ning selles on kahjuks ka tõetera sees: lisaks sellele, et minu vajadused ja huvid aja jooksul muutuvad, muutub ka redditi kasutajabaas ning sellest tulenevalt sisu. Ent see kehtib ainult põhirubriikide kohta! Sisu redditis on, peab ainult veidi rohkem tööd tegema, selleks et see üles leida.

miski

Leave a Reply

